پادکست‌هایی برای مسیر

پادکست‌هایی برای کوتاه کردن مسیر

از زمان‌های گذشته، شنیدن موسیقی یا گوش‌دادن به رادیو پشت فرمان رایج بوده است و محتوای صوتی طرفداران خودش را داشته‌. رانندگان جاده که ساعت‌ها یک مسیر را می‌پیمایند و رانندگان تاکسی در ساعات طولانی، بیشترین مخاطبان این نوع رسانه‌ها بوده‌اند. این روزها هم برای کوتاه‌کردن مسیرهای طولانی، مخصوصا در شهرهای شلوغ، افراد ترجیح می‌دهند خودشان را سرگرم کنند؛ اما واقعیت این است که ممکن است شما همیشه علاقه‌مند به موسیقی نباشید و با روشن‌کردن رادیو هم همیشه برنامه‌ی موردعلاقه‌تان پخش نخواهد شد. پادکست‌ها، به‌عنوان یکی از جدیدترین شکل‌های محتوای صوتیِ در طی سال‌های گذشته گسترش پیدا کرده‌اند و این روزها هرکسی می‌تواند موضوعات زیادی در حوزه‌های موردعلاقه‌اش بشنود. از یک پادکست داستانی، تا پادکست‌هایی در حوزه توسعه فردی تا مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، ورزشی و حتی موسیقی‌هایی که برای سلیقه‌های مختلف دسته‌بندی شده‌اند در دسترس‌اند و فرصت انتخاب را برای افراد فراهم کرده‌اند. شما می‌توانید باتوجه‌به حال و هوای هر روزتان یکی از این پادکست‌ها را انتخاب کنید و بشنوید تا زمان برایتان کوتاه‌تر شود.

پادکست‌هایی که می‌توانید در راه بشنوید

در ادامه‌ی این مطلب تعدادی از پادکست‌های فارسی که می‌توانند همراهان خوبی در مسیرهای مختلف باشند را معرفی می‌کنیم:

۱. چنل بی

یکی از قدیمی‌ترین پادکست‌های فارسی که هنوز هم به‌صورت منظم تولید می‌شود، چنل بی است. این پادکست را علی بندری پایه‌گذاری کرده است و این روزها یک تیم آن را اداره می‌کنند و هرکدام انجام بخشی از کارهای آن را برعهده دارند. همچنان صدایی که می‌شنوید صدای علی بندری است.

آنچه در چنل بی پخش می‌شود خلاصه‌ی داستان‌های واقعی‌ای است که در دنیا اتفاق افتاده‌ و پرونده‌هایشان در رسانه‌های مختلف منتشر شده‌اند. تیم چنل بی این قصه‌ها را جمع‌آوری و علی بندری آن را برای مخاطب تعریف می‌کند. منابع و مقالات مربوط به این داستان‌ها هم برای کسانی که به مطالعه‌ی بیشتر علاقه دارند در وب‌سایت این پادکست قرار داده شده است. پادکست‌های سریالی اوشو و مستر مایند و پادکست به زبان آتش و دارودسته نخبگان عضلانی، تعدادی از بهترین قسمت‌های این پادکست هستند که می‌توانید از آن‌ها شروع کنید.

از کجا چنل بی را بشنویم؟

۲. بی پلاس

بی پلاس کار دیگری از مجموعه‌ی چنل بی است که از سال ۹۷ به‌صورت گاه ‌و بی‌گاه منتشر شده می‌شود. در بی پلاس علی بندری از کتاب‌های غیرداستانی جذابی که در دنیا منتشر شده‌اند حرف می‌زند. او به‌نوعی خلاصه‌ی کتاب را تعریف می‌کند و رئوس اصلی مطالب را در اختیار مخاطبانش می‌گذارد. کار او برانگیخته کردن احساس کنجکاوی شنوندگانش برای خواندن کل متن کتاب‌هاست. همچنین کسانی که زمان کافی برای خواندن این کتاب‌ها ندارند می‌توانند به کمک این خلاصه‌ها، مطالب زیادی بفهمند و از دقایقی ارزشمند با کتاب‌ها لذت ببرند. حوزه‌های کتاب‌هایی که در بی پلاس درباره‌ی آن‌ها بحث می‌شود بسیار متنوع است و هرکسی می‌تواند متناسب با دغدغه‌های ذهنی و علایقش، به سراغ کتاب مناسب برود. کتاب «روابط ازدست‌رفته» نوشته‌ی جوهان هری، «تنفس» اثر آدام گرنت و «کار عمیق» اثر کال نیوپورت تعدادی از این کتاب‌ها هستند که به توسعه‌ی فردی و مبارزه با افسردگی و مشکلات شخصی در آن‌ها پرداخته شده است. شما می‌توانید خلاصه‌ی کتاب‌هایی مانند «چین» اثر هنری کیسینجر، «صلحی که همه صلح‌ها را بر باد داد» و «توپ‌های ماه اوت» را هم در این پادکست بشنوید و از آنچه در دنیا می‌گذرد بیشتر باخبر شوید.

از کجا بی پلاس را بشنویم؟

۳. رادیو کار نکن

کارکردن چیزی است که همه‌ی ما ناگزیریم انجام دهیم. هرکسی برای گذراندن زندگی نیازمند این است که کار کند و این موضوع اجتناب‌ناپذیر است؛ اما افرادی که کار می‌کنند در دو دسته قرار می‌گیرند. آن‌هایی که دائما منتظرند ساعت کاری تمام شود، و آن‌هایی که از شغل‌شان لذت می‌برند و با آن زندگی می‌کنند. رادیو کار نکن، رادیویی درباره‌ی دسته‌ی دوم است. در این پادکست از افرادی می‌شنوید که از شغل‌شان لذت می‌برند و کار کردن حالشان را خوب می‌کند. آن‌ها کسانی هستند که کار برایشان لذت‌بخش هم هست و احساس کارآمدی و کافی بودن در این حوزه دارند. صحبت‌های این افراد بسیار الهام‌بخش است و این رادیو می‌تواند به هرکسی کمک کند نگاه دیگری به زندگی‌اش بیندازد و به دنبال مسیرش بگردد. بیشتر افرادی که در رادیو کار نکن با آن‌ها صحبت شده است، بنیان‌گذاران و هم‌بنیان‌گذاران کسب‌وکارهای مختلف هستند. حمید محمود زاده مدیرعامل CRM دیوار، احسان عظیم زاده مدیر برنامه‌ریزی پارک علم و فناوری شریف، مرضیه سید صالحی بنیان‌گذار جیب استودیو و نگین نصیری هم موسس حیاط شماره ۶۵ و استودیو آن، تعدادی از کسانی هستند که این پادکست با آن‌ها مصاحبه کرده است.

از کجا کار نکن را بشنویم؟

۴. رادیو جنون

اگر از آن دسته آدم‌هایی هستید که به داستان‌های جنایی علاقه دارند و از تریلرها لذت می‌برند، پادکست‌های اختصاصی برای شما هم وجود دارد. رادیو جنون یکی از این پادکست‌هاست. در این پادکست جذاب، نیمه‌ی هر ماه می‌توانید یک داستان جنایی واقعی را بشنوید و ردپای جرم را دنبال کنید. داستان‌های این پادکست، پرونده‌های  جنایی پیچیده‌ای هستند که در دنیا اتفاق افتاده‌اند و تیم پادکست جنون تمام جزئیات آن‌ها را جمع‌آوری کرده‌ است. شما می‌توانید روند حل پرونده را در قالب یک سفر هیجان‌انگیز شنیداری دنبال و سعی کنید شم کارآگاهی خود را هم کمی امتحان کنید. بعضی از این پرونده‌ها بسیار رازآلودند و در چند قسمت روایت شده‌اند. «قتل در آلکاتراز راکی»، «نامه‌های روت فینلی»، «کشتی ارواح و سرقت قرن» و «بوینس آیرس»، تنها تعدادی از بهترین روایت‌های این رادیوی جذاب‌اند.

۵. طنزپردازی

خندیدن و خنداندن هم راه خودش را دارد و اگر می‌خواهید از طنز باکیفیت لذت ببرید، پادکست طنزپردازی که از سال ۱۳۹۸ فعالیتش را شروع کرده، یکی از بهترین گزینه‌هاست. این پادکست را «محمد پوررشیدی» پژوهشگر حوزه‌ی طنز و نویسنده راه‌اندازی کرده است و درباره‌ی طنز و طنزپردازان در آن صحبت می‌کند. این پادکست مهمانان زیادی از «هوشنگ مرادی کرمانی» تا «مهراب قاسم‌خانی»، «مونا زارع» و «محمود فرجامی» داشته است و به همه‌جای سرزمین طنز سر می‌زند. در این پادکست می‌توانید از کتاب‌ها بشنوید و با سینما و سریال‌هایی آشنا شوید که طنز خوبی در آن‌ها وجود دارد. یکی از جذاب‌ترین سریال پادکست‌های این مجموعه، «ده شاخ کلاه قرمزی و رفقا» است که در آن رشیدپور با تعدادی از صدا پیشه‌های این مجموعه‌ی جذاب و نوستالژیک صحبت کرده است. «فیلمت را بساز و فرار کن» که مروری بر زندگی «وودی آلن» است هم قسمت جذابی به‌حساب می‌آید و «راز صادق» هم درباره‌ی «صادق هدایت» است. این پادکست در قسمتی با عنوان «زن را به چه طنزپردازی» به حضور خانم‌ها در این حوزه هم پرداخته است.

از کجا طنزپردازی را بشنویم؟

۶. رادیو راه

دکتر مجتبی شکوری دانش‌آموخته مکانیک شریف و دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌ی علوم سیاسی از دانشگاه تهران است. او به‌عنوان یک معلم شناخته می‌شود و به‌عنوان کارشناس در برنامه‌ی کتاب باز حضور داشته است. او چند سالی است پادکست خودش به نام رادیو راه را تاسیس کرده و در آن درباره‌ی موضوعات مختلفی درباره‌ی مسیر زندگی صحبت می‌کند. شکوری این رادیو را راه انداخته است تا مخاطبانش را مجاب کنند بیشتر بخوانند و بیشتر به معنای زندگی و مسیری که می‌روند فکر کنند. تاکنون دو فصل از این پادکست منتشر شده است و می‌توانید قسمت‌هایی مانند «روزمردگی»، «ایستگاه‌های فراموش شده»، «درونگرانی»، «ماهی‌ها وجود ندارند» و «یک تاریخ امیدبخش» بروید.

از کجا رادیو راه را بشنویم؟

۷. سکه

اگر به مسائل اقتصادی علاقه دارید یا ترجیح می‌دهید بیشتر از آنچه در روابط داخلی و خارجی می‌گذرد و تأثیرات آن بر شرایط اقتصادی بیشتر بدانید، پادکست سکه یکی از بهترین پادکست‌هایی است که در چند سال اخیر در ایران منتشر می‌شود. این پادکست با همکاری دانشجویان دانشکده‌ی اقتصاد دانشگاه تهران تولید می‌شود و میزبان آن بیشتر وقت‌ها دکتر «مهدی ناجی» است. موضوع پادکست سکه مسائل اقتصادی برای غیر اقتصاددان‌هاست و با این هدف طراحی شده که مردم در دنیای جدید، درک بهتری از مسائل اقتصادی پیدا کنند. هر قسمت از پادکست سکه، دکتر ناجی با متخصص، صاحب‌نظر یا مسئولی در حوزه‌های مختلف صحبت می‌کند و ابعاد مختلف اقتصاد و تأثیر سایر بخش‌ها روی آن را بررسی می‌کند. «نقش اطلاعات و فناوری ارتباطات در اقتصاد چیست» با حضور محمدجواد آذری جهرمی، «نگاهی به ابعاد فقر چندبعدی» با حضور زهرا کاویانی، «حکمرانی انرژی» با حضور علی مروی و «معضل بی‌آبی» با حضور حجت میان آبادی، تنها تعدادی از قسمت‌های خوب این پادکست شنیدنی هستند.

از کجا سکه را بشنویم؟

۸. پاراگراف

تاریخ یکی از حوزه‌های بسیار جذابی است که هم می‌تواند بسیار شنیدنی و هم بسیار آموزنده باشد. پادکسترها به سراغ این حوزه هم رفته‌اند و این روزها می‌توانید پادکست‌های تاریخی جذابی را پیدا کنید که روایت‌گر قصه‌های واقعی تاریخی هستند. یکی از این پادکست‌ها، پادکست پاراگراف است. در این پادکست از آمریکا تا اروپا صحبت شده است و تمدن‌های باستانی هم روایت شده‌اند. «اولمک‌ها پدران اسرارآمیز آمریام»، «تمدن مایا»، «آزتک‌ها»، «امپراتوری اینکاها» و «قرون‌وسطی»، تنها تعدادی از قسمت‌هایی هستند که می‌توانید در پاراگراف درباره‌ی آن‌ها بشنوید و به سرزمین‌های باستانی سفر کنید.

جمع بندی

شنیدن پادکست کار لذت بخشی است که می‌تواند لحظات شما را به لحظات لذت‌بخش‌تری تبدیل کند. گاهی وقت‌ها مخصوصا در ترافیک و مسیرهای طولانی، هیچ‌چیز مانند شنیدن پادکستی که موردعلاقه‌تان است، نمی‌تواند باعث شود زمان کوتاه شود و سختی مسیر به چشم نیاید؛ بنابراین وقت بگذارید و پادکست‌هایی که برایتان جذاب هستند را انتخاب کنید. به این روش هم می‌توانید مطالب زیادی یاد بگیرید و هم زمان باکیفیت‌تری داشته باشید.

برچسب‌ها:, ,
ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*
*